Alternativ til anbringelse – forebyggende indsats
Målgruppe
Denne indsats er målrettet børn og unge med Autisme og/eller ADHD, tilknytningsforstyrrelse, tidligt skadet og/eller omsorgssvigtede jf. BL§ 32.1.2, §32.1.3, §32.1.5. Fællesnævneren er, at barnet/den unge er anbringelsestruet, eller er hjemgivet efter at have været anbragt udenfor hjemmet.
Indsatsen har til formål at understøtte forældrenes, og barnets mestring af familielivet, med fokus på hensigtsmæssig udvikling samt trivsel i hjemmet.
I praksis er der tale om børn og unge samt deres familie, der har behov for socialpædagogisk støtte og/eller praktisk hjælp.
Støtten leveres i et omfang og med en fleksibilitet, så den kan imødekomme den enkelte families behov. Dette indebærer f.eks., at der er mulighed for at modtage støtte i dag- og aftentimer.
Den forebyggende indsats har til formål, at støtte hele familien, i alle meningsgivende aspekter af deres dagligdag. Dette så familien støttes og vejledes mod mestring, succesoplevelser, og trivsel. Der vil være fokus på at styrke de kompetencer og potentialer familien i forvejen besidder, og at støtte samt vejlede, der hvor familien har behov for det, dette med henblik på at undgå anbringelse og/eller en familie i mistrivsel.
Familien tilknyttes en fast pædagogisk personalegruppe, med henblik på at skabe forudsigelighed og tryghed i samarbejdet.
Indsatsen kan tilpasses og justeres undervejs, så der tages højde for familiens aktuelle situation. Desuden kan det være nødvendigt at justere i indsatsen, alt efter hvor meget familien kan rumme og honorere.
IN:WORK vil i samarbejde med familien skabe udviklingsstøttende rammer i hjemmet, med udgangspunkt i at fremme udvikling og trivsel for hele familien.
Indhold og indsats
- Familiebehandling.
- Helhedsorienteret indsats.
- Mulighed for støtte i dag- og aftentimer samt weekend.
- Ved behov bliver der tilknyttet flere pædagogiske konsulenter, med erfaring inden for arbejdet med børn med Autisme/ADHD. Disse konsulenter vil bl.a. varetage det pædagogiske arbejde med barnet, samt vejledning og rådgivning af forældrene.
- Varetage koordinering og planlægning af møder, opfølgninger og statusudtalelser.
- At sikre et tæt samarbejde mellem hjemmet og fx skoletilbud.
- Støtte / arbejde med at skabe en indholdsrig hverdag med fokus på medejerskab.
- Støtte i at indgå i sunde sociale fællesskaber.
- Samtaler med henblik på at danne en ny forståelse for og forklaringer på de udfordringer der er mødt gennem livet og skolegang, mhp. at fjerne den skyld og skam der er forbundet med dette.
- Selvforståelse og psykoedukation ift. ADHD/Autisme.
- Guidning og strategier ift. til at affektregulere – konflikthåndtering.
- Fokus på søskende og andre relevante familiemedlemmer.
- Samtaleforløb med forældrene for at skabe en klarer selvforståelse og bedre relatering til deres barn.
- Råd og vejledning vedr. normer, regler og rammer.
- Sparringspartner i forhold til at skabe struktur og forudsigelighed i hjemmet.
- Tæt samarbejde med myndighed.
- At få skabt en tydelig dagsstruktur for hverdag, så det bliver tydeligt, hvad dage skal indeholde.
- Deltage i aktiviteter med henblik på relations dannelse.
- At afdække hvilke risikofaktorer der kan påvirke familiens samspil, så det bliver mere tydeligt, hvilke pædagogiske tiltag der skal sættes i værk for.
- Mulighed for interne psykologfaglige ydelser, såsom: kognitiv test, forældre kompetence ydelser, angst behandling samt terapi.
Ramme
Ramme for timer i indsatsen aftales med myndighed og familie efter behov. Ligeledes aftales behovet for dækning om aftenen eller weekenden efter borgerens / familiens behov.
Som udgangspunkt kan der vælges imellem tre ”time pakker”, eller ATA timer efter behov.