Brud med skolevægring og social isolation

Brud med skolevægring og social isolation for børn og unge med autisme-spektrum-forstyrrelser (ASF)

Målgruppe

Forløbet henvender sig til familier, børn og unge med ASF og/eller ADHD samt komorbide tilstande jf. BL § 32.1.2, §32.1.5, hvor der enten er risiko for, at barnet/den unge falder ud af uddannelsessystemet, eller hvor barnet/den unge allerede er i en situation hvor der er tale om skolevægring / mistrivsel.

Målgruppen kendetegnes blandt andet ved, at barnet/den unge ses med belastningssymptomer, og har relativt udtalte eller massive vanskeligheder i forbindelse med at kunne håndtere og honorere faglige og sociale krav. Desuden opleves barnet/den unge at være i generel mistrivsel, dette i en sådan grad at det er vanskeligt at kunne overskue og strukturere en hverdag i såvel skolen som i fritiden.

Forløbet er en helhedsorienteret indsats, hvor hele familien er i fokus, men det overordnede mål er, at barnets/den unges trivsel og udvikling på sigt sikres i såvel skoletilbuddet som i fritiden.

Der vil i forløbet være fokus på:

  • At fremme barnets/den unges trivsel og udvikling.
  • Den afmagt og udmattelse forældrene/de pårørende til barnet/den unge kan føle i en sådan kontekst.
  • At forældrene opnår en større forståelse for barnets/den unges udfordringer og behov.
  • At relevante fagpersoner i skoletilbuddet tilbydes sparring i forhold til, hvordan de kan tilrettelægge deres undervisning, så denne tilpasses og tilgodeser de udfordringer og behov barnet/den unge har.
  • At barnet/den unge kommer tilbage i og/eller fastholdes i skoletilbud.
  • At barnet/den unge kommer i trivsel og kan mestre en hverdag med skole og fritid.
  • At pårørende og relevante fagpersoner særskilt modtager undervisning/coaching i forhold til konstruktive strategier, tilgange og værktøjer der kan fremme samarbejdet med og om barnet/den unge mod succes, trivsel og udvikling.

Det vil være én eller flere gennemgående konsulenter fra IN:WORK der varetager indsatsen, og alle IN:WORKS involverede har indgående kendskab til samt erfaring med arbejdet med mennesker med ASF og ADHD.

IN:WORKS indsats vil være dynamisk i alle de arenaer der er relevante for at barnet/den unge kommer i trivsel og tilbage i skole. Disse arenaer er blandt andet skolen, familiegruppen, forældre/pårørende, hjemmet/fritiden.

Forløbet er individuelt tilrettelagt, og alt der iværksættes indgår i en plan der meningsfuldt bringer barnet/ den unge nærmere det overordnede mål.

Forløbet består af ugentlige samtaler af 1-2 timers varighed. IN:WORK vil gennem forløbet arbejde dynamisk med problemstillingerne, hvilket bevirker at indsatsen placeres der hvor det giver mening. F.eks. kan der i perioder være større behov for, at det er forældrene eller skolen der modtager sparring og vejledning, fremfor at barnet/den unge har samtaler med IN:WORK.

Konsulentens støtteområder

Vi vil kunne yde følgende helhedsorienterede indsats:

Forældre

  • Støtte til forældre ift. forståelse af diagnose og hjælp med udfordringer samt kravsætning i hjemmet.
  • Forældre støttes til at håndtere deres egen situation, så de har overskud til at hjælpe deres barn.
  • Samtaler med søskende/pårørende ift. forståelse for de udfordringer, der måtte være i hjemmet.
  • Samtaler med forældre og barnet/den unge om handlestrategier og planer.

Fritiden

  • Ugentlige samtaler med barnet/den unge uden for skolen (fritiden) om de vanskeligheder/udfordringer, der gør, at barnet/den unge ikke kommer i skole.
  • Samtaler med henblik på psykoedukation/selvforståelse.
  • Samtaler med udgangspunkt i barnets/den unges fritidsinteresser for at opnå en meningsfuld relation.
  • Hjælpe barnet/den unge med at strukturere fritiden.

Lærere /pædagoger i praksis

  • Undervisning/coaching af lærere/pædagoger ift. forståelsen af de særlige tilgange man skal være opmærksom på i undervisningen af børn/unge med ASF.
  • Tæt samarbejde med lærere/pædagoger på skolerne ift. udarbejdelse af skemaer og undervisningsmateriale
    • At indgå proaktivt sammen med lærerne ift. hjælp med udarbejdelse af undervisningen.
  • At yde sparring og supervision i praksis for lærerne/pædagogerne på skolen.

Kommunen

  • Hjælp til at sætte ind med tidlig og grundig udredning ved mistanke om autisme og eventuelt andre udfordringer.
  • Hjælp til udarbejdelse af en meningsfuld indsats for borgeren.

Skolen på organisatorisk niveau

  • Supervision til det pædagogiske personale på skolerne ift. handlestrategier i praksis med elever, der falder uden for de ”normale” rammer.
  • Samarbejde med skolernes ledelse ift. forløb/tiltag, som vil bringe en elev i trivsel.
  • Deltage i møde med forældre og pårørende på skolen.
  • Tæt samarbejde med PPR ift. til at tilbageføre en elev på skolen og i undervisningen igen.
  • Tilbyde gruppeundervisning på skolen for børn/unge med særlige behov.

Individuelt forløb

Forløbet er tilrettelagt 100% individuelt, og alle aktiviteter indgår i en plan, som meningsfuldt bringer barnet/ den unge nærmere målet. Målet i forløbet er, at barnet/den unge opnår følgende:

Ramme og samarbejde

Barnet/den unge henvises som udgangspunkt til forløbet i 13 uger, med mulighed for forlængelse. Der indledes altid med et fælles møde, hvor rådgiver, pårørende, IN:WORK og eventuelt andre relevante aktører deltager.

Der udarbejdes ved forløbets opstart en skriftlig målbeskrivelse, dette gøres i samarbejde med rådgiver, pårørende og evt. skole. Målbeskrivelsen evalueres og suppleres ved behov. Endeligt, ved forløbets afslutning, udarbejdes der en skriftlig afsluttende progressions rapport. Rapporten indeholder en udviklingsbeskrivelse for perioden samt tydelige retningsanvisninger for videre indsats.