Psykologfaglige ydelser
Kognitiv udredning
IN:WORK udbyder kognitiv udredning med WISC-V af børn og unge.
WISC-V er en test, der kan afdække barnets kognitive evner – også kaldet intelligens. Testens resultater kan give et billede af, hvor barnets kognitive forudsætninger placerer sig gennemsnitligt i forhold til jævnaldrende. WISC-V giver et indblik i barnets kognitive ressourcer og udfordringer, hvilket bl.a. kan bruges til at forstå indlæringsvanskeligheder og støttebehov i læringssituationer. Desuden kan en kognitiv vurdering belyse barnets evne til refleksion og forståelse af abstrakt information, hvilket kan være værdifuld viden for fagpersoners tilgang og forventninger til barnet. Testen administreres og opgøres af en psykolog.
Kognitiv udredning kan være relevant ved:
- Mistanke om indlæringsvanskeligheder
- Mistanke om høj intelligens
- Psykiatrisk udredning, hvor en kognitiv vurdering skal foreligge i henvisningen
- Vurdering af, hvordan den pædagogiske tilgang bedst tilrettes barnet ud fra dets kognitive profil.
Målgruppe
Børn og unge fra 6 år til 16 år og 11 måneder, som:
- er diagnosticeret med ASF eller ADHD, der kan have behov for re-test og/eller antages med yderligere diagnoser eller vanskeligheder end først vurderet.
- endnu ikke er udredt og diagnosticeret, men ses med behov for kognitiv udredning, med henblik på videre udredning.
Indhold
- Gennemlæsning af sagsakter og beskrivelser fra fagpersoner
- Forældreinterview, med Fokus på relevante karakteristika, der kan have indflydelse på barnets præstation i testen, f.eks. opmærksomheds-/koncentrationsbesvær, perfektionisme, lavt selvværd, evne til f.eks. selv at bede om pause
- Testning med WISC-V hos IN:WORK (2 timer inkl. Pauser)
- Skriftlig rapport med resultatsammenfatning samt pædagogiske anbefalinger
- Formidling af testresultater til forældre, skole og relevante fagpersoner
- Vurdering af, hvorvidt anden screening og udredning findes relevant for videre forløb.
Ramme
Den kognitive vurdering udarbejdes i løbet af 1-2 uger. Samlet estimeret timeforbrug: 7 timer.
Cool Kids Forløb
Målgruppe
Børn og unge i alderen 9-18 år, med en eller flere angstproblematikker.
Indhold
Cool Kids programmet er et program målrettet børn og unge med angstlidelser, hvor både barn og forældre deltager i behandlingen og lærer konkrete redskaber til bedre at kunne håndtere barnets angst.
Programmet er videnskabeligt baseret og bygger på principper fra kognitiv adfærdsterapi.
Der er tale om gruppeforløb bestående af 10 sessioner, samt en opfølgningssession 3 måneder efter afslutning.
Forløbet varetages af Cool Kids-certificerede psykologer.
Programmet tager udgangspunkt i kognitiv adfærdsterapi og indeholder bl.a.:
- Øget forståelse af, hvad angst er, og hvad der vedligeholder angstproblematikker
- Metoder til at udfordre angsttanker
- Eksponeringsøvelser hvor barnet skal lære at se angsten i øjnene
- Forældretræning – så de klædes på til at støtte deres barn med angst.
Ramme
Inden forløbets opstart afholdes der gratis for-samtaler med barnet og forældre for at vurdere, om behandlingsprogrammet er det rette tilbud til barnet.
Cool Kids behandlingsprogrammerne foregår i grupper á 4-8 børn/unge, er inddelt i følgende:
Cool Kids 10 x 2 timer. Børn mellem 9-12 år.
Chilled 10 x 2 timer. Unge mellem 13-18 år.
Psykologsamtaler
IN:WORK udbyder psykologsamtaler til borgere med ASF og/eller ADHD samt deres pårørende.
Vi ved, at ASF/ADHD kan gøre mennesker mere sårbare ift. at udvikle angst, stress og depression. Vi ved også, at det for nogen kan være svært at indgå i et klassisk terapeutisk forløb, og vi tilbyder derfor også at afholde samtalerne hjemme hos borgeren. Med udgangspunkt i IN:WORKS faglige viden om ASF og ADHD tilbyder vi et skræddersyet forløb, hvor borgeren får indsigt i egen diagnose samt mestringsstrategier i forhold til at kunne håndtere og navigere i de udfordringer, der kan være i hverdagen.
Samtaleforløb til pårørende har som formål at tilbyde viden om den ADHD eller ASF-diagnose ens nære relation har.
Målgruppe
- Borgere fra 13+ år, der er diagnosticeret med ASF og/eller ADHD eller mistanke herom.
- Pårørende til mennesker med ASF og/eller ADHD (forældre, søskende, partnere osv.)
Henvendelse kan f.eks. handle om:
- Angst
- OCD
- Depression
- Kønsidentitet, seksualitet og kønsdysfori
- Udfordringer med sociale relationer
Indhold
- Gratis indledende for-samtale, hvor vi i samarbejde med borgeren aftaler, hvad målet skal være.
- Psykoedukation
- Indsigt i, hvilke ressourcer og særlige behov borgeren har
- Konkrete mestringsstrategier, som er relevante for borgeren til at kunne håndtere udfordringer og belastninger.
Ramme
Et psykologforløb er på 10 samtaler af 1 time.
Forløbet afholdes i løbet af 3 sammenhængende måneder.
Supervision
Supervisionsforløb hos autoriseret psykolog. Supervisor har en bred klinisk erfaring fra både psykiatri, kommune og kriminalforsorgen, og har flere års erfaring som supervisor.
Målgruppe
- Psykologer i autorisationsforløb, både individuelt og i grupper.
- Fagpersoner, herunder lærere, pædagoger, socialrådgivere og andet fagpersonale der arbejder med mennesker med særlige behov.
Målet med supervision er at stille skarpt på vores faglighed og at få konkrete redskaber med, som efterfølgende kan anvendes i praksis.
Teoretisk anvendes en eklektisk tilgang, hvor både kognitive, psykodynamiske og mentaliseringsbaserede metoder kan inddrages.
Ramme
Supervisionen kan tilbydes individuelt, eller i grupper på op til 12 personer. Den typiske supervision tager udgangspunkt i en konkret sag/problemstilling, men kan også omhandle mere generelle temaer, relateret til at arbejde med mennesker.
Supervision tilbydes både i vores lokaler og på jeres arbejdsplads.